Δοθέντος ενός πειράματος που θέλουμε να μελετήσουμε πιθανοθεωρητικά η πρώτη δουλειά που πρέπει να γίνει είναι να καταλάβουμε ποια ακριβώς είναι τα δυνατά αποτελέσματα αυτού του πειράματος.
Με βάση τον προηγούμενο ορισμό μπορούμε να λέμε ότι το τίμιο νόμισμα και το τίμιο ζάρι έχουν και τα δύο την ομοιόμορφη κατανομή, πάνω βέβαια σε διαφορετικούς δειγματικούς χώρους.
Η κατανομή πιθανότητας γι'αυτό το παράδειγμα δίνεται από τη συνάρτηση
Παρ' ότι η τιμή είναι δυνατή, εφ' όσον έχει πιθανότητα 0 μπορούμε να την αγνοήσουμε. Με άλλα λόγια, όσον αφορά την πιθανοθεωρητική ανάλυση του πειράματος, στην οποία εν γένει αγνοούμε πράγματα που έχουν πιθανότητα ίση με 0 να συμβούν, μπορούμε να θεωρούμε ότι ο δειγματικός χώρος είναι απλά ο .
Σε σχέση με ένα πείραμα θα λέμε ότι το ενδεχόμενο ισχύει αν το αποτέλεσμα του πειράματος ανήκει στο .
Με τη βοήθεια της κατανομής πιθανότητας ορίζουμε τώρα τη συνολοσυνάρτηση (δηλ. μια συνάρτηση που ορίζεται πάνω σε σύνολα). της πιθανότητας, που επίσης θα ονομάζουμε κατανομή πιθανότητας, ως εξής.
Υπόδειξη: Χρησιμοποιήστε την Άσκηση 1.20.
Ποιος είναι ο δειγματικός χώρος του πειράματος; Ποια η κατανομή πιθανότητας στα στοιχεία του αν όλοι οι βώλοι που είναι μέσα στο κουτί είναι εξίσου πιθανό να τραβηχτούν κάθε φορά;
Απαντήστε στο ίδιο ερώτημα αν το πείραμα τροποιηθεί ως εξής: αφού τραβήξουμε πρώτο βώλο, δεν τον επανατοποθετούμε στο κουτί, αλλά απλά τραβάμε και τον δεύτερο από τους δύο εναπομείναντες.
Όταν λοιπόν λέμε εννοούμε ότι ο αριθμός είναι είτε ένας φυσικός αριθμός είτε το . Π.χ., αν έχουμε ένα άθροισμα
Για το 4 αν χρησιμοποιήσουμε τον ορισμό (11.3) στα δύο μέλη της ανισότητας που έχουμε να αποδείξουμε, παρατηρούμε ότι στο αριστερό μέλος έχουμε ακριβώς τις ποσότητες για όλα τα , μια φορά την κάθε μια, ενώ στο δεξί μέλος έχουμε τις ίδιες ποσότητες αλλά τόσες φορές την κάθε μια όσα και τα στα οποία ανήκει το και πάντως τουλάχιστον μια φορά. Η ανισότητα ισχύει προφανώς μια και .
Για το 5 επιχειρηματολογούμε όπως και στο προηγούμενο: στο αριστερό μέλος έχουμε το άθροισμα των για ενώ στο δεξί έχουμε στο άθροισμα το άθροισμα των ίδιων με τη διαφορά ότι για τα το εμφανίζεται δύο φορές. Ο προσθετέος στο δεξί μέλος διορθώνει αυτή τη διαφορά.
Σίγουρα δε μπορούμε να την υπολογίσουμε ακριβώς. Μπορούμε όμως να έχουμε μια εκτίμηση των ορίων στα οποία κινείται. Συγκεκριμένα μπορούμε να δείξουμε ότι
Φτιάξτε ομοίως ένα άλλο απλό δειγματικό χώρο με την κατάλληλη κατανομή πιθανότητας που να δείχνει ότι και το κάτω όριο της ανισότητας του Παραδείγματος 11.6 μπορεί να πιάνεται σε κάποια παραδείγματα, και άρα ότι η ανισότητα που δείξαμε στο Παρ. 11.6 είναι η καλύτερη δυνατή που μπορεί κανείς να δείξει με τα δεδομένα που μας δόθηκαν.
Το θεώρημα που ακολουθεί, αν και πολύ απλό στην απόδειξή του, θα μας είναι επανειλλημένως χρήσιμο.
Έστω λοιπόν . Αυτό σημαίνει ότι και αυτό με τη σειρά του ότι το δεν ανήκει σε κανένα . Δηλαδή το ανήκει σε όλα τα , άρα και στην τομή τους, που είναι και το δεξί μέλος. Ομοίως αποδεικνύεται (άσκηση για τον αναγνώστη) ότι αν το ανήκει στο δεξί μέλος τότε ανήκει και στο αριστερό.
Έχοντας δείξει την (11.7) μπορούμε να τη χρησιμοποιήσουμε για να δείξουμε την (11.8) (ή μπορούμε να επαναλάβουμε για την (11.8) μια απόδειξη όπως αυτή που δώσαμε για την (11.7)). Πράγματι, παρατηρώντας ότι για κάθε σύνολο έχουμε και χρησιμοποιώντας στη θέση των συνόλων της (11.7) τα σύνολα παίρνουμε ακριβώς την (11.8).
Επίσης για την πρόταση «δε γίνεται να συμβαίνουν ταυτόχρονα τα και ».
Οι κανόνες του παιχνιδιού είναι οι εξής: (α) ο Β διαλέγει ένα κουτί και το δείχνει στον Α, (β) ο Α υποχρεούται να επιλέξει ένα άδειο κουτί που δεν είναι αυτό που έδειξε ο Β και να το υποδείξει στον Β, και (γ) ο Β έχει τώρα την ευκαιρία να επιμείνει στην αρχική του επιλογή ή να επιλέξει το άλλο κλειστό κουτί.
Ο Β μπορεί να παίξει με τις εξής τρεις στρατηγικές:
Ποια είναι η πιθανότητα να βρεί ο Β το νόμισμα αν ακολουθήσει κάθε μια από αυτές τις στρατηγικές;
Το πείραμα: Έχουμε ένα στρογγυλό στόχο ακτίνας και πετάμε σε αυτό ένα βέλος.
Το αποτέλεσμα: Το σημείο στο οποίο έπεσε το βέλος.
Και πάλι παρατηρούμε, όπως και στο παράδειγμα της §11.1.5 ότι το σύνολο των δυνατών αποτελεσμάτων, που στην προκειμένη περίπτωση είναι τα σημεία του στόχου, είναι υπεραριθμήσιμο.
Η υπόθεσή μας εδώ είναι ότι δύο ενδεχόμενα και , υποσύνολα δηλ. του δίσκου, με το ίδιο εμβαδό έχουν την ίδια πιθανότητα να χτυπηθούν. Από την προσθετικότητα που πρέπει να πληροί η συνολοσυνάρτηση της πιθανότητας προκύπτει λοιπόν ότι για κάθε
Η λύση σε αυτό το πρόβλημα είναι η εξής. Σε δειγματικούς χώρους που είναι υπεραριθμήσιμοι δε χρησιμοποιούμε μια συνάρτηση για να ορίσουμε τη συνολοσυνάρτηση αλλά ορίζουμε τη συνολοσυνάρτηση αυτή κατ' ευθείαν ως μια συνολοσυνάρτηση που πληροί τα παρακάτω (για να είμαστε ακριβέστεροι θα πρέπει να πούμε ότι συνήθως δεν είναι όλα τα υποσύνολα του δειγματικού χώρου ενδεχόμενα):
Αξιώματα της συνολοσυνάρτησης πιθανότητας
Mihalis Kolountzakis 2015-11-28